Galant 2003. 2.0l sport stv

Forum for alle prosjekter. (ideer, bil under planlegging eller bygging)
Fullførte prosjekter legges i riktig modell/medlemsgalleriet.

Galant 2003. 2.0l sport stv

Innleggav Askarius skrevet Ons Jun 16, 2010 10:35 pm

her er da min nyinnkjøpte galant sport stv.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

blir og bygge endel stereo og fikse litt utseendemessig også selvfølgelig nye felger =)

har kjøpt meg en pioneer dobbel DIN dvd spiller
http://www.pioneer.no/no/products/25/109/281/AVH-P4200DVD/index.html

men når jeg skal montere den ser jeg
#1 at jeg må ut med hele dekselet i midtkonsollen for og få skrudd ut det "rothull" greia som står under cd spillern, lurer derfor på hvordan denne fjernes? bare klips eller?

#2 at hullet i midtkonsollen er ikke høyt nåkk til en standard dobbel DIN spiller, noen som har montert sånt og vet hvordan jeg burde gjøre det? vurderer og bare hente frem dremmelen og kappe ut i overkant slik at ramma til spillern går inn...

Fikk pris overslag hos bilstereospesialisten på det jeg planlegger og hive inn av stereo

planen er:

Alpine type-r 6.5 tomms komponentsett framme.
Alpine type-g 6.5 tomms bak.
2x Alpine type-r eller type-x 10 tomms subb i lukket kasse.
Alpine PDX-1.600 monoblokk.
Alpine PDX-4.150 4kanals forsterker til front/baksett.
Stinger SPV35 Batteri. (for those extreeme peaks):p
Også blir det endel demping i dører og hjulbrønn. noen som vet om andre plasser det er lurt og dempe i denne typen bil?

Hele byggverket kommer til og bli gjort av me myself and i :evil:
Mitsubishi Galant 2.0l Sport Stv.
Brukerens avatar
Askarius

Re: Galant 2003. 2.0l sport stv

Innleggav Tom Eriksen skrevet Ons Jun 16, 2010 10:40 pm

En ide er å dempe dører også!

Men god plan iallfall! Ikke velg org høyde og større enn 17" iallfall.. Det ser ikke riktig ut i mine øyne... Men 40mm senk og 18" kan bli bra om du velger felger som kler bilen :wink:
X - Galant GLX (EA2W) '99
X - Galant Avance (EA2W) '01
X - Galant GL '83
X - Colt GLX (CJ1A) '96
X - Galant GLS (EA2W) '97
X - Colt GLXi (CA4A) '92
X - Galant GLSi (E55A) '93
Brukerens avatar
Tom Eriksen
Crew

Mine biler: ---------
08' CW8W Instyle
94' E88A
94' E75A banebil
06' Octavia RS

Innleggav csj skrevet Ons Jun 16, 2010 11:30 pm

Askarius skrev:men når jeg skal montere den ser jeg
#1 at jeg må ut med hele dekselet i midtkonsollen for og få skrudd ut det "rothull" greia som står under cd spillern, lurer derfor på hvordan denne fjernes? bare klips eller?

Har du spiller i bilen fra før, ta denne ut før du begynner. Det er mulig å få ut midtkonsollen med spilleren i, men det blir tungt og litt uhåndterlig.

Begynn med å jekke opp dekselet rundt midtkonsollen i bakkant (altså mot baksetene) med noe tynt og flatt. Den vil bøye seg litt, men vær forsiktig, så knekker du den ikke. Flytt jekketingen lenger frem langs, ca midt på dekselet, til høyre for girspaken. Jekk litt forsiktig her også, så løsner neste klips. Gjør det samme på motsatt side. Nå er dekselet løst og kan dras ut av sporene den står i i selve hovedrammen som askebeger etc står i.

Ta ut askebegeret. Før hånden inn under rammen og grip tak rundt metallrammen askebegeret sto i. Dra forsiktig men bestemt rammen rett ut til du kjenner det løsner. Gjør det samme på høyre side av rammen, altså under sigarettenneren. Nå er rammen løs i nedre kant. Det står en klips på hver side midt på knekken av rammen. Fortsett å dra forsiktig men bestemt for å få disse løs også. Ta tak i nedre kant av hullet spilleren sto i for å hjelpe til.

Til sist står det en klips på hver side øverst i hjørnene av rammen. Disse løsner lett når de andre er ute. Ta tak i rammen og nøkk lett i den, så løsner de.

Klimakontrollen henger fast med fire skruer. Fjern disse med en dertil egnet stjernetrekker, og stapp kontrollen tilbake i hullet i dashbordet.

Sigarettenneren har to ledninger og en pære, samt at det sitter en pære i rammen til askebegeret. Vri pærene ca 90 grader til høyre eller venstre for å få dem ut. Ledningene til sigarettenneren sitter med klipskontakter; den brune må bøyes litt nedover for å få den løs.

Nå er alt koblet fra, og du kan ta hele rammen vekk.

Oppbevaringsboksen sitter med to skruer på hver side; skru disse ut og fjern boksen.

Askarius skrev:#2 at hullet i midtkonsollen er ikke høyt nåkk til en standard dobbel DIN spiller, noen som har montert sånt og vet hvordan jeg burde gjøre det? vurderer og bare hente frem dremmelen og kappe ut i overkant slik at ramma til spillern går inn...

Jeg brukte en manuell fil for å slipe bort kanten, men Dremel vil gjøre samme nytten og mye raskere :)

Du må kappe vekk ramme helt til plastkanten flukter med metallkanten på innsiden. Hullet er da fremdeles litt trangt, så jeg knep festerammen til spilleren litt sammen for å få den inn og bøyde den tilbake til ca originalform etterpå, og trakket så inn spilleren. Gikk helt fint, og alt henger dønn fast. :)

Askarius skrev:Også blir det endel demping i dører og hjulbrønn. noen som vet om andre plasser det er lurt og dempe i denne typen bil?

Hele byggverket kommer til og bli gjort av me myself and i :evil:

Jeg ville ha dempet gulvet når jeg først holdt på; disse bilene er ikke veldig godt lyddempet i utgangspunktet, og når du skal ha senk og lavprofildekk på den, så kommer du til å merke hjulstøyen veldig godt.
Confidence, n.: The feeling you have before you understand the situation.

Bilde
Brukerens avatar
csj
Medlem

Mine biler: ---
√ 03 Galant Avance Stv
√ 97 Galant GLX Stv
x 88 Toyota Corolla XL
x 85 Ford Fairmont Ghia
x 81 Saab 900 Turbo

Innleggav Thomas S skrevet Ons Jun 16, 2010 11:35 pm

Grattis med ny bil og velkommen inn i G8 klanen :lol:
Brukerens avatar
Thomas S
Treff Vest

Innleggav Askarius skrevet Ons Jun 16, 2010 11:57 pm

Tusen takk csj for guide =) skal prøve meg på dette imorgen!

takk for velkomsten :D tror ikke det blir noe senking på bilen til og begynne med vertfall, får se hvordan det blir seende ut me nye felger (har meget lyst på 18"...)
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Thomas S skrevet Tor Jun 17, 2010 12:06 am

Senk er å anbefale på disse bilene ettersom hjulbuene er såpass svær ;)
Brukerens avatar
Thomas S
Treff Vest

Innleggav Askarius skrevet Tor Jun 17, 2010 12:09 am

Ja ser jo det på biler av biler med store felger... så blir nåkk sikkert senk til slutt, men prioriterer stereo først så utseende etterpå :P blir nåkk å få en 30-40 tusen på stereoen så har nokk og bruke penger på foreløpig :P
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Thomas S skrevet Tor Jun 17, 2010 12:28 am

17" uten senk
Bilde

18" med 35mm pingle senk på KYB dempere
Bilde

Her er 18" med coilovers/maks senk uten valsing av buer.
Bilde
Brukerens avatar
Thomas S
Treff Vest

Innleggav Mr. Andersen skrevet Tor Jun 17, 2010 9:07 pm

Her er 18" uten senk :)

Bilde

-
Brukerens avatar
Mr. Andersen

Mine biler: 1997 Mitsubishi Galant kombi
2004 VW Caddy

Innleggav Thomas S skrevet Tor Jun 17, 2010 9:31 pm

Merkligt. Din ser ut som den har samme høyde som min med 35mm. Hvilken dekkprofil kjører du på der?
Brukerens avatar
Thomas S
Treff Vest

Innleggav Mats Hauge skrevet Lør Jun 19, 2010 7:15 pm

Grattis og velkommen :-)
Brukerens avatar
Mats Hauge
Styreleder

[V]99 Galant sport
[x]96 Lancer Gl(x)i
[x]93 Lancer Gli

Innleggav Askarius skrevet Tor Jul 08, 2010 2:43 am

takk for alle velkomstmeldinger, har fått montert dvd spillern, endte med at jeg tok fram dremmeln og kappa i småbiter det "rothullet" som opptok halve dobbel din hullet... også måtte jeg pusse bort nesten en cm oppe og nede for og få plass til spilleren siden mitsubishi tydeligvis har sin egen størrelse på navi systemene sine :P har ett par bilder jeg kan laste opp senere hvis noen er interresert i og se hvordan det gikk seg til og hvordan det ser ut, har ikke råd til stereoen enda, fikk prisanslag på 17 000,- for alle komponenter (hær er dempemateriale inkludert men ikke kondensatorer som jeg evt. måtte trenge)
så får se om jeg kjøper litt og litt for og få fordelt kostnadene litt..

sitter og vurderer om jeg skal gå for sharif 18" eller om jeg skal ha ny 50" tv til stua :P time will show! spørs hva fruen blir minst misfornøyd med :P

:!:
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Askarius skrevet Tor Jul 29, 2010 9:32 pm

Møtte på en kar med samme bil som meg bare at han hadde skinnseter og skinn i dørene! noen som vet om hvis man kan få tak i skinnseter og evt dørdeksler med skinn? brukt eller nytt... bare MÅ sjekke pris :smt003 :-D
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Rune H skrevet Tor Jul 29, 2010 10:46 pm

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... pc1=115&vc[0]=171113100&vcx1=3423&vcx2=2296&pc[0]=115103100

Svenskene er vell de biligste eg har sett, vurderte og kjøpe selv men det ble med tanken :)
Brukerens avatar
Rune H
Medlem

Mine biler: 01 galant avance
97 galant glx (solgt)
94 galant glsi (solgt)

Innleggav Thomas S skrevet Lør Jul 31, 2010 9:44 pm

Askarius skrev:Møtte på en kar med samme bil som meg bare at han hadde skinnseter og skinn i dørene! noen som vet om hvis man kan få tak i skinnseter og evt dørdeksler med skinn? brukt eller nytt... bare MÅ sjekke pris :smt003 :-D

DU må leite etter Avance modellen eller Elegance. Utenom Norge kom Avance både med og uten skinn sånn at du er obs ;) Og alt utenom seteryggen bak og side støtten passer overens mellom sedan og stasjonsvogn + sideopanelene på bakdørene seff ;)
Brukerens avatar
Thomas S
Treff Vest

Innleggav Askarius skrevet Søn Aug 01, 2010 4:55 am

Fant ut at det vil koste en plass mellom 12 og 15 tusen og bytte rubbel og bit... får se om lottoen slår inn i nærmeste framtid :P
hadde vært utrolig tøft da!
er vell ingen problem og montere skinnseter med el justering i en bil som originalt ikke har det? bare og legge opp strøm fra batteri/tenning elns, i beste fall så ligger vell kanskje kablene klar under dær? =)
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Askarius skrevet Søn Aug 01, 2010 4:56 am

By the way thomas s.. den galanten din ser bare helt rå ut! men ser du også trenger skinnseter? :D
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Thomas S skrevet Man Aug 02, 2010 5:07 am

Tar ikke lange tiden å bytte alt. Det meste av ledninger ligger klart.
Har tenkt på skinn i min pga svarte stoffstoler ser ikke svart ut etter litt bruk. Liker kun utseende på skinn men hater å sitte på det :P Finner eg noe billig så handler eg. Men da kun stoler og ikke til dørene.
Brukerens avatar
Thomas S
Treff Vest

Innleggav csj skrevet Man Aug 02, 2010 9:57 am

Jeg byttet seter i ene bilen i helgen. Tok ca to timer, inkludert vask av seter og grundig rengjøring av hele bilen innvendig :)

Selve demonteringen og monteringen av setene tar ca 20 minutter.

Under førersetene er det tre kontakter - en rød, en svart og en hvit. Den røde er til airbaggen i setene, den svarte er til elektrisk justering av skinnseter (frem/tilbake/opp/ned/rygg frem/tilbake) og den hvite er til setevarme.

Bilen jeg byttet seter i er en GLX, altså laveste utstyrsnivå, men alt av ledninger og kontakter ligger klart i bilen, så det er enkelt å oppgradere den til et høyere utstyrsnivå.

Forseter:
Festet med to 14mm muttere i forkant og to 14mm bolter i bakkant.
Ved montering skal disse strammes til med 29Nm på mutrene fremme og 44Nm på boltene bak.

Bakseter (seteryggene):
Festet med 6 stk 12mm mutre i gulvet under "flapsene" mellom bagasjerommet og seteryggen.
Ved montering skal disse strammes til med 29Nm.

Sideputene bak er festet til gulvet i bilen på siden av sitteputen, med 1 stk 12mm bolt hver.
Ved montering skal disse strammes til med 22Nm.

Bilde
Brukerens avatar
csj
Medlem

√ 03 Galant Avance Stv
√ 97 Galant GLX Stv
x 88 Toyota Corolla XL
x 85 Ford Fairmont Ghia
x 81 Saab 900 Turbo

Innleggav Askarius skrevet Man Aug 02, 2010 1:15 pm

takk for all info csj! meget hjelpsomt :D

vurderer og kjøpe skinnseter også få trekt om dørene selv i noe mørkt stoff... synes di skinn dørtrekkene så snål ut i og med at di er sydd så rart...
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav csj skrevet Man Aug 02, 2010 2:46 pm

Husk å koble fra minuspolen fra batteriet før du begynner å røske i kablene til setene... du har ikke lyst på en airbag i trynet mens du ligger inni der og skrur :)

Jeg skrudde av batteripolen og brukte ca et minutt på å vase rundt og lete etter elektrikertape til å pakke inn polen i. Etter omfattende surring begynte jeg med å demontere baksetene, slik at airbaggene skulle få tømt backupstrømmen sin skikkelig. I manualen sto det at man skulle vente 60 sekunder eller mer for dette, men i mitt tilfelle sto de vel uten strøm i ca 15 minutter (demontering av bakseter, støvsuging og vasking, etc) før jeg kom langt nok fremover i bilen til å skru dem ut. :)

Bilde
Brukerens avatar
csj
Medlem

√ 03 Galant Avance Stv
√ 97 Galant GLX Stv
x 88 Toyota Corolla XL
x 85 Ford Fairmont Ghia
x 81 Saab 900 Turbo

Innleggav Askarius skrevet Ons Aug 04, 2010 6:59 pm

Da var alt av kabler til stereo innkjøpt! blei dyrt for bare kabler :P

Bilde
5m Vibe flat plusskabel 25".
2m Vibe flat jordkabel 25".
20m Vibe flat høytalerkabel 4".
5m rød remote kabel.
1 sett bass signalkabel Vibe
2 sett høytaler signalkabel Vibe.

blir nødt å kjøpe litt og litt pga økonomien men det kommer etterhvært! skal satse på og få alt av kabler og demping på plass først og fremst også tar jeg høytalere og forsterkere etterpå.
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Askarius skrevet Fre Aug 06, 2010 9:53 am

Noen som har bilder av demping i hjulbue og dører liggende jeg kan få se på? har aldri gjort dette før så er litt nyskjerrig på hva som blir best.. begynte litt med kassebygginga igår og var og kjøpte stinger dempematter så skal prøve meg på litt demping og muligens litt mer trylling på den kassa idag, legger opp noen bilder av framgangen ikveld =)
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Askarius skrevet Lør Aug 07, 2010 3:14 pm

Hær er en liten oppdatering på det jeg har fått gjort hittil.

Stjelte en ide på utseende til anlegget fra transmedia.no og hær er da utgangspunktet
Bilde

Fikk unnagjort litt demping i hjulbrønnen og resten av bagasjeromsgulvet, håper bare dette holder.

Før demping.
Bilde

og slik ble resultatet.
Bilde
Bilde

Og hær er det jeg har fått gjort byggmessig så langt, har bare laget et kasse og topplokket i spon for og få alle mål riktig og størrelsen på kassen rett. legger ut ett paintbilde også for og vise hvordan jeg planlegger og ha alt til slutt.

Bilde
Bilde

planen er:
Bilde

Var idag og kjøpte 19mm mdf plate til subbkassa. plata var enorm så måtte knyte den fast på taket oppå railsene :P gikk bra men var mektig nervøs når speedometere nermet seg 80 og plata lå å vibrerte på take :P
Bilde

Blir kanskje litt bygging imårra, men så har jeg jobbuka neste uke så blir gjort lite den uka.
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Askarius skrevet Man Aug 09, 2010 12:09 am

Liten oppdatering fra dagen idag:
Fikk bygd kassa og topp plata i 19mm mdf idag, men mangler ennå den øverste plata på kassa som subben skal være "nedsunket" i. Må få topp plata til og passe perfekt så jeg ser hvor tykk den plata må være for og passe mellom subbkassa og topp plata ;) (må frese ut litt i bakkant for og få senket topp plata så den er på linje med gulvet på sidene og bak mot seteryggene)
Litt vanskelig og forklare men håper folk forstår sånn ca, så får dere bare se når ting begynner og bli ferdig ;)
Har ennå ikke laget hullene og kassene til forsterkere og kondensator, dette blir nåkk gjort når jobbuka er over ;)

Bilde
Bilde

Beklager dårlige bilder, hadde ikke digitalkamera med meg så er mobilbilder..
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav Mats Hauge skrevet Man Aug 09, 2010 8:06 pm

Vist du hadde hvert "grønn", altså betalende medlem, kunne du sett hvordan jeg dempet min bak. Ville brukt mere dempemateriell enn du har brukt til nå nedi der :)
Brukerens avatar
Mats Hauge
Styreleder

[V]99 Galant sport
[x]96 Lancer Gl(x)i
[x]93 Lancer Gli

Innleggav Askarius skrevet Man Aug 09, 2010 8:15 pm

ahh kanskje man skulle bli det da ;) di jeg har konsultert meg med på stereo butikken sier at man ikke trenger og dekke helt med matter på store overflater som f.eks hjulbrøn og tak og gulv å slikt, men vet ikke helt jeg :S får høre hvordan det blir også hvis det er noe ulyder får jeg bare dempe litt til, alt bygges slikt at det lett kan tas ut så er ikke noe problem og gjøre litt dempearbeid i etterkant =)
Brukerens avatar
Askarius

Innleggav csj skrevet Man Aug 09, 2010 8:33 pm

Galantene er elendig lyddempet i utgangspunktet, så gjør deg selv en tjeneste og gjør det skikkelig med en gang. :-D

Bilde
Brukerens avatar
csj
Medlem

√ 03 Galant Avance Stv
√ 97 Galant GLX Stv
x 88 Toyota Corolla XL
x 85 Ford Fairmont Ghia
x 81 Saab 900 Turbo

Innleggav Rune H skrevet Man Aug 09, 2010 8:58 pm

Ville gjort som Mats sier ellers vil du angre :) Ihvertfall hvis du er ute etter stillere bil og ikke kunn for og stive opp for vibrasjonen (bassen). Skal du senke samt større felger så er det et must :wink: Tok alt i bagasjerommet på min (sedan) samt gulv+dører samt nye dekk, men er ikke i nærheten av fornøyd enda. Brukte Vibroplast m1 matter 1lag.
Brukerens avatar
Rune H
Medlem

97 galant glx (solgt)
94 galant glsi (solgt)

Innleggav Rune H skrevet Man Aug 09, 2010 9:11 pm

Likte stereo oppsettet ditt :smt023
Her e noen bildet av sånn eg gjorde det.
Bilde
Har desverre ingen bilder av ferdig dempet dør, men alt av stål som er innerst mot dørtrekket er dempet.
Bilde
Brukerens avatar
Rune H
Medlem

97 galant glx (solgt)
94 galant glsi (solgt)

Neste

Returner til Prosjektforum

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest