Det er nå 03 des 2016 14:36

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 27 mai 2010 16:32 
Offline

Registrert: 27 mai 2010 16:20
Innlegg: 3
Har en 97 modell Carisma glx 1.6 som ikke går som den skal. Den fusker(hopper bortover, føles det som) ved lavt turtall og hvis jeg gir mye gass raskt (rask bevegelse på pedalen). I tillegg "mister" den kraften til tider, så det føles som om den ikke går på alle sylindrene eller noe, hører det også på lyden at ikke alt går som det skal. Er det noen som kan ha noen formening om hva dette kan skyldes? Og evt hva som bør gjøres for å fikse det?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 mai 2010 18:42 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 17 nov 2009 15:06
Innlegg: 2065
Mine biler: ---
'03 Galant Sport
'94 Sigma V6 (205 hk) [x]
'02 Galant V6 Elegance
'01 Galant Comfort [x]
'03 Carisma Comfort [x]
Lurer også på hva dette er, for tanta mi har en Carisma 1.6 (2001-modell) som gjør det samme ved lavt turtall.
Den rykker liksom litt når man f.eks. skal akselrere i 3'dje gir i 20 km/t, men kommer man over 2k i turtall går det greit...

_________________
Mitsubishi Galant G8 Sport (sedan)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2010 11:56 
Offline

Registrert: 27 mai 2010 16:20
Innlegg: 3
Det har den alltid gjort, men i det siste har den blitt mye verre. Nå virker det nesten som om den kveler seg når jeg kjører igang, og den har plutselig ikke noe kraft i akselerasjonen, hører det på lyden at ikke alt gjør jobben sin. men plutselig er den bedre igjen og så er det tilbake igjen, kommer i bølgedaler. er det ingen som kan vite hva dette kan komme av?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2010 12:00 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 19 nov 2007 13:52
Innlegg: 5805
Mine biler: ---
√ Galant Avance 2003
√ Galant Avance V6 2002
√ Galant Elegance V6 2002
x Galant GLX 1997
x Toyota Corolla XLi 1988
x Ford Fairmont V6 1985
x Saab 900 Turbo 1981
Sjekk:
- plugger
- pluggledninger
- coiler
- bensinpumpe
- bensinslange
- bensinfilter
- luftfilter
- innsugsfilter
- innsugspjeld (eller hva det nå heter)

Carismaer har vel GDI-motor som er ømfintlig for drittbensinen vi har i Norge, så det samler seg opp mye drit i innsugspjeldet sånn at det ikke får åpnet/lukket seg slik det skal. Om dette er fullt av sot må det rengjøres.

Ut over det har jeg ikke peiling på verken GDI eller Carisma, men jeg hadde lignende problemer på Galanten min med "vanlig" bensinmotor, og etter å ha byttet plugger var bilen frisk igjen.

_________________
Bilde

autowerx.no - detailing - pdr - hid retrofits


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2010 12:50 
Offline

Registrert: 27 mai 2010 16:20
Innlegg: 3
Skal gå gjennom alle de tingene der ja;) Det er en glx motor i min, en 1.6l.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 mai 2010 13:24 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 19 nov 2007 13:52
Innlegg: 5805
Mine biler: ---
√ Galant Avance 2003
√ Galant Avance V6 2002
√ Galant Elegance V6 2002
x Galant GLX 1997
x Toyota Corolla XLi 1988
x Ford Fairmont V6 1985
x Saab 900 Turbo 1981
GLX sier bare noe om utstyrsnivået, ikke hvilken motor som står i den. :)

_________________
Bilde

autowerx.no - detailing - pdr - hid retrofits


Toppen
   
Legg innLagt inn: 29 mai 2010 23:15 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 14 nov 2007 19:37
Innlegg: 110
Sted: Grimstad
1,6 literen er en "vanlig" motor, ikke GDi.

Har sett på andre mitsu forum om dette eller tilsvarende problem, ofte har det vært tett bensinfilter.

_________________
Tore Kn :)
Grimstad
06 Grandis Intense 2.0 DI-D
02 BMW 316Ti
X99 Carisma GDI Elegance automat sedan, Vraket
X05 Lancer Wagon
X 96 Galant Gli
X 94 Lancer Wagon GLXi
X 86 Galant Winner
X 85 Cordia SR


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jun 2010 16:38 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 30 okt 2007 20:32
Innlegg: 56
Mine biler: Carisma 1,8 GDI
Sted: Rogaland
eg har 1,8 gdi som fuske
eg har skifta bensinfilter å loftfilter, men ann fortsette ennå me olstere sitt..

Check engine lyse lyste den eine dagen (den dagen eg egentlig sko skifta bensinfilteret)
Skita d, å neste gang eg fylte på bensin så helte eg i sånn engine clean dings.
Bilen slutta å lugga å nappa dagen ittepå + at lyse forsvant

men nå idag så kom lyse tebage igjen + at ann fuske å "smelle" litt når eg trør ann i bånn fra 800 rpm

forslag te feil?
(pluggane skifta eg for ikkje så lenge siå åg, kansje se på di igjen om di e heilt nersoda)

_________________
'98 Carisma 1,8L GDI


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 jun 2010 19:49 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 30 okt 2007 20:32
Innlegg: 56
Mine biler: Carisma 1,8 GDI
Sted: Rogaland
stakk innom biltema å kjøpte meg ein OBDII feilkode avleser.
Stapte den i å reinte me at den sko fungera
får opp NO LINK i displaet.. :( damn..
håpte på den sko hjelpa meg litt me å finna ud ka så feile bilen..

_________________
'98 Carisma 1,8L GDI


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 sep 2010 18:01 
Offline

Registrert: 07 sep 2010 17:56
Innlegg: 1
har 96 mod carisma og samme skjedde meg. det er at bilen din ikke går på alle sylindrene og du må bytte coil =) dette gjorde jeg og da fungerte den fin igjenn =)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 sep 2010 14:01 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 11 sep 2009 17:23
Innlegg: 214
Mine biler: Audi A6 V6
Mitsubishi Carisma ( solgt)
Plymouth Gran Fury (solgt)
Toyota Corolla (solgt)
Ford Scorpio 2.9 V6 (solgt)
Mitsubishi Lancer (skrotet)
Sted: Bergen
Hvor mye ga du for coilen/coilene?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 mar 2012 12:53 
Offline

Registrert: 06 aug 2010 18:06
Innlegg: 4
Sted: Bergen
Fant trådstarter ut av dette? Sliter med akkurat det samme på en Carisma 98' 1.6

En liten oppdatering: Jeg tror i allefall det er det samme problemet som trådstarter har. Gir jeg mye gass på turtall fra ca 1200-2200 o/min så fusker motoren (unntaket er 1.gir). Gir jeg jevn/forsiktig gass så oppfører bilen seg som den skal. Når jeg gir mye gass så "nøkker det" og det oppleves det ganske likt som når man har for lav fart i forhold til gir på en vanlig fungerende bil (f.eks gir gass ved 10km/t på 3.gir). Fra ca 2500 o/min og oppover så er problemet helt borte. I tillegg så virker det som om problemet er noe mindre når motoren er kald.

Noen andre som kan tenke seg om årsaken er som nevnt over her? Er ikke veldig flink å skru selv, men vil helst slippe enda en verkstedsregning med mindre jeg må.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 apr 2012 19:25 
Offline

Registrert: 06 aug 2010 18:06
Innlegg: 4
Sted: Bergen
Løsningen for min del var så enkel som å bytte tennplugger :-D


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 13 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner