Det er nå 15 nov 2018 13:48

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1 2 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 09 apr 2009 13:49 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Da har det oppstått ett lite påskeproblem med Galanten min.

Det er en 93 Galant(TD) som plutselig har begynt å gå veldig fort varm..
dvs. fra når jeg starter den opp og kjører i 5 minutter så er den allerede opp i vanlig
varme og når jeg kjører noe lengre så blir den 'skitvarm'.
og i tillegg til dette, så kommer det alt for mye eksos ut fra den... når den idler og under kjøring.

Noen som kjenner til dette problemet? Takker for alle innspill.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 apr 2009 14:43 
Brukeravatar
Medlem
Offline

Registrert: 24 jul 2008 16:44
Innlegg: 1463
Mine biler: 01 galant avance
97 galant glx (solgt)
94 galant glsi (solgt)
Sted: Bergen
Kan ikke være en termostat som er gåen/dårlig da?
Er det nok vann på bilen, evt luft i systemet.
Men kjenner ikke til TD motoren så kan vell være mye annet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 apr 2009 15:22 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Det er nok vann på bilen.
Glemte å nevne at eksosen er hvit og det er ikke tegn på det er vann i olja.
Vet kun at det er luft i clutshsystemet her, da pakningen til slavesylinderen har gått
og dermed driver jeg med en hyppig påfylling av veske der, men det kan vel ikke ha noe med saken å gjøre.

Men tenker jeg bare bytter termostatet alikevel når butikkene åpner igjen.
Er jo så billig.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 apr 2009 18:13 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Skru av lokket på ekspansjonstanken når motoren går.
Hvis det bobler, så tyder det på ødelagt toppakning. Tenker i disse baner siden du sier den ryker hvit i eksosen. Det tyder på at det kommer vann i sylindrene når den går.

PS! Det er ikke sikkert det vil bobble i ekspansjonstanken, men mister du litt vann og det ryker hvitt, så tyder det helt klart på toppakning.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 apr 2009 13:03 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Veldig leit om det er toppakningen som har gått.
Bilen var for ikke så lenge siden på service, der
den fikk en helt ny topp, vannpumpe, pakninger, justeringer etc.
Hører en god del bobling fra motorrommet etter en kort tur,
og nå blir den bare fortere varm, slik at den må nok stå helt i ro i påska.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 apr 2009 19:50 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Nå vet ikke jeg hvordan bilen er kjørt, men er den kjørt normalt, så er dette i tilfelle en feil fra verkstedet som har utført jobben, og da evt. en reklamasjonsak.
Her er det best at du tar bilen med deg tilbake til verkstedet og lar de gripe fat i saken.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 12 apr 2009 17:22 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 08 sep 2005 04:14
Innlegg: 3084
Sted: Hordaland, Voss
Det kan jo også være turboen din som er røket...
Som Fred Morten sier, unormalt mye hvitt i eksosen tyder på vann. Nå vet jeg ikke noe om dieselturboen, men vil tro den er vannkjølt slik som de fra bensinmotorene er, og ryker det en pakning der, kan du få vann i eksosen.
Men det gir jo ikke noe forklaring på hvorfor bilen koker... Det kan jo være at turboen og termostaten har røket samtidigt.

Jeg hade uansett tatt meg en tur til de som hadde reperasjonen på bilen, og fått de til å diagnoisert problemet!
(heter det diagnoisert??)

_________________
One ring to rul.. -Eh! Fuck that! We got the three diamonds! ;)

x '02 Galant G8 Avance
x '92 Galant G6 Dynamic4
x '91 Galant G6 4x4
x '89 Galant G6 GLSi Turbo
x '84 Galant G5 Turbo


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 apr 2009 17:01 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Bilen går like bra som alltid (foruten clutshen som har luft i systemet sitt),
samme trykket/pådraget. Så tror 95% sikkert at turboen er A-ok, men termostatet
skal jeg sjekke.
Tenkte at verkstedet skulle få bilen etter jeg har byttet termostat, istede for at de kommer
fram til at dette må gjøres.. da blir det fort 500,- kroner ut av lommeboka som jeg lett kunne ha
spart meg der.
Mengden kjøleveske har ikke forandret seg på lenge, så tror ikke det er noen lekkasje der,
men om den kommer fram kan jeg ikke svare på.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 apr 2009 17:34 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Ok, så det forsvinner ikke kjøleveske, da tror jeg at vi kan se bort fra toppen (toppakning), men det er jo rart at den allikevel skal ryke så masse hvitrøyk.

Termostaten kan være en ting, så den ville jeg ha byttet.
En annen ting... Starter viftene på den når den er så varm???
På mange biler så sitter det en tempføler på radiatoren som skal starte viften(e) når den blir varm. Hvis denne føleren er gåen, så vil jo ikke viften(e) starte, og da kan motoren fort bli litt varm.

Hvis viften(e) ikke starter, så kan du prøve å ta av stikket som går inn på føleren, og så kan du lage en jumper mellom de ledningene som er inne i stikket (koble sammen). Da kommer viften din til å gå hele tiden, men du vil jo da se om motoren blir for varm.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 apr 2009 20:29 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
God ide!
Det har jeg faktisk ikke lagt merke til, så får sjekke det ut imorgen,
er ett stykke unna bilen nå.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 apr 2009 12:08 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Viftene går ikke i det hele tatt, sjekket å sikringen og det var ikke problemet.
Glemte å nevne at turtelleren går opp til hele 2000 rpm i idle..
det betyr vel at det er tempføleren som er gåen da denne styrer
'automatchoken'?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 apr 2009 14:58 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Tror du er på rett vei nå ja.
Med tanke på det med turtallet, så kan det være at systemet blir lurt av en tempføler ja. Du vil da få ett annet blandingsforhold, og motoren vil da kunne ryke en del mer (eksos).

Som sakt, så tror jeg du er inne på de rette elementene nå, så grip fat i det og se om tingene løsner for deg :-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 apr 2009 08:13 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Stikker innom bilextra eller mekonomen i lunsjpausen idag.
Da blir det ordna i løpet av uka tenker jeg.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 apr 2009 14:53 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Bestillte nylig en ny bryter til viftene til Galanten fra bilextra idag.
Går vel for det samme som tempføler det.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 apr 2009 12:21 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Henta bryteren idag, men jeg vet ikke helt hvor jeg finner den gamle bryteren.
Er den i blokka eller i radiatoren i galanten min?
Må jeg under for å finne den eller er den på oversiden av motoren?

Noen som har bilde av dette? :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 apr 2009 15:18 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Nå vet ikke jeg hvilken bryter du har kjøpt, men hvis det er den for å styre viftene, så kan det være den ligger i radiatoren. På min bil (G6 92mod.) så ligger den helt nede på radiatoren.
Den er ikke så lett å se med en gang da viften kansje er litt i veien for synsfeltet. Uansett, hvis du følger ledningene fra viften, så vil du til slutt finne den føleren.

Mulig jeg har tegninger av det en plass, men er usikker...

Dette var en G7 diesel sant?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 apr 2009 17:49 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
G7 Diesel ja.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 apr 2009 10:16 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Har ikke noe tegninger eller bilder av den nei.

Har du foressten funnet frem til føleren og byttet den?
Hva er resultatet?

Er jo litt spent på hva som skjer nå :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 apr 2009 21:11 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Bilen står ved jobben min som er 20 min unna her, så får ikke gjort noe før helga.
Får tatt med en jekk i samme slengen for å gjøre saken litt lettere.
Men jeg må få takke alle som har svart i denne tråden!
Har vært en del stress for meg i det siste, slik at jeg har vært veldig kortfattet i tråden her.

Men håper å komme i mål i helga nå. :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 mai 2009 19:39 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Ok,

Først så kortslutta vi viftene og det viste seg at de var i orden.
Så ble føleren i radiatoren bytta ut og vi fyllte på noe mer vann
(forsvant under byttet)
Starta opp og så greit ut, tok en liten tur og den var faktisk helt stabil +
viftene starta opp når tempen nådde 59-60 grader. Woho!
Så ble bilen kjørt hjemover, der vi endelig fikk byttet til sommerdekk.
Kjørte videre ca. 50 km den dagen.

MEN! dagen etterpå begynte bilen å koke og det fosset vann ut av ekspansjontanken... dr#¤%#&.

Så dette tyder på at det er termostatet som er gåent, da vi tenkte oss fram til at den ikke slipper
riktige mengder vann inn/ut i forhold til temp.
Har kjøpt meg et termostat fra biltema nå, så skal gjøre byttet imorgen.

Er det noe viktig jeg bør huske under det byttet?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2009 08:40 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Ikke noe annet enn at termostaten må stå rett vei (vanskelig å få til noe annet), og at du får på pakning slik at det ikke lekker.
Det er veldig begrenset hva man kan gjøre galt ved skifte av termostat.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2009 13:54 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Fikk ut termostatet og skulle til å sette inn den fra biltema....
de var jo FAEN meg ikke i nærheten av å være like.
Den lille gulldriten (gullfarget) fra Biltema var halvparten så stor og var
som å sammenligne en diamant med oppkastet til en syk selunge.

...så dro til Mitsubishiverkstedet og kjøpte en orginal en til tre ganger prisen.

Så det som er greia her.. jeg la merke til at det var en pakning mellom delen jeg tok av for å se termostaten og toppen.
Men termostatet har jo en pakning rundt kanten sin, dermed skal det være unødvendig med den førstnevnte pakningen..eller?
Spurte det samme hos Mitsubishiverkstedet og de mente at det var kun den pakningen som var på termostaten som skulle være der.

Siter:
Ikke noe annet enn at termostaten må stå rett vei

Skyter meg selv om jeg gjør feil der.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2009 17:02 
Medlem
Offline

Registrert: 30 jun 2008 17:36
Innlegg: 548
Mine biler: 9
Sted: Bergen
papirpakningen få termostathuset skal være der og skal følge med når du kjøper ny termostat. Uten risikerer du at det lekker.

_________________
Si hoc legere scis nimium litteratus


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2009 18:22 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Foamfollower skrev:
papirpakningen få termostathuset skal være der og skal følge med når du kjøper ny termostat. Uten risikerer du at det lekker.


Fulgte ikke med og da var termostatet fra Mitsubishiforhandler... får se nå da.
Satte i termostaten nå, så blir testtur om 5 minutter.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2009 21:56 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Gikk veldig greit det.
Stabil temp, ingen tegn til at den ville gå over normalen.

Men er en ting som plager meg.. det kommer 'plystring' fra ekspasjonstanken..
luft i systemet da kanskje?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 mai 2009 17:28 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 18 sep 2005 00:29
Innlegg: 401
Sted: Samnanger (Hordaland)
Kommer det plystring fra ekspansjonstanken, så høres det ut som om den ikke er tett (lokket).
Det skal ikke være nødvendig med papirpakning når det er pakning som er tredd inn på selve termostaten. Den typen pleier ofte å være en gummipakning.

Ellers så ser det ut for at du har fått alt til, og det ser normalt ut :-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 mai 2009 17:33 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Gjenstår bare å skifte ut all kjølevesken.
Får gi det noen dager nå, så får vi se om den holder seg... greier ikke
å være helt positiv enda.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 mai 2009 19:41 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
FAEN TA!

kjørte til butikken for 20 minutter siden og da begynte det å koke noe jævlig i ekspansjonstanken,
tempen steg til max.. igjen!

hittil så har dette blitt gjort:

byttet radiatorføler
byttet termostat
fyllt på med veske etter hver økt

:-X


Toppen
   
Legg innLagt inn: 06 mai 2009 08:41 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Stein Ryther skrev:
Bilen går like bra som alltid (foruten clutshen som har luft i systemet sitt),
samme trykket/pådraget. Så tror 95% sikkert at turboen er A-ok, men termostatet
skal jeg sjekke.
Tenkte at verkstedet skulle få bilen etter jeg har byttet termostat, istede for at de kommer
fram til at dette må gjøres.. da blir det fort 500,- kroner ut av lommeboka som jeg lett kunne ha
spart meg der.
Mengden kjøleveske har ikke forandret seg på lenge, så tror ikke det er noen lekkasje der,
men om den kommer fram kan jeg ikke svare på.


Tok meg selv på ordet der, så idag klokken 07:40 ble bilen levert inn.
Får resultatet rundt 16 idag på hva den store feilen var.

Fikk låne en ganske ny Lancer stv ut dagen å... fin fin service.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 mai 2009 08:44 
Offline

Registrert: 19 jul 2007 20:40
Innlegg: 85
Sted: Trondheim
Det eneste svaret jeg fikk fra verksted var at toppen var mest sannsynlig kjørt varm
og var ødelagt.
De ville da ta betalt for å ta av toppen, sjekke pakning og sende den inn til leverandøren for sjekk.
Men, det var jo et problem med toppen som startet varmeproblemet.. da det første som gikk galt på
bilen var at det kom pokker så mye eksos ut av den (grå / hvit) og turtallet gikk til himmels på idle,
for det var først etter dette tempen gikk opp og jeg parkerte den like etter.



Andre gangen jeg blir tatt i ræva her.

obs brukte 20,000,- for 6mnd siden på ny topp m/arbeid av det samme verkstedet.
Så når toppen plutselig går 6mnd senere, så må det vel gå på noe garanti?
Det starta jo med at den mest sannsynelig begynte å lekke da eksosmareritet begynte,
for å så bli varm.. har jo mitt på det rene her?

Noen som har vært i en lignende situasjon?


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 38 innlegg ]  Gå til side 1 2 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner