Det er nå 18 jul 2018 21:49

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Dekkslitasje nye dekk.
Legg innLagt inn: 13 jul 2010 19:26 
Offline

Registrert: 13 jul 2010 17:58
Innlegg: 1
Hei,

jeg er helt ny her på forumet, kjøpte en Galant 2.0 GLSI 4x4 (1994 modell) i mars i fjor er kjempefornøyd med bilen.

Jeg skiftet nylig dekk på bilen, 22 juni i år. Har kjøpt inn Nokian Hakka i3 etter å ha sammenlignet pris og tilbakemelding fra andre forbrukere. http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10360791&group=1.02&name=Nokian+Hakka+i3

Problemet mitt er at det har blitt veldig stor slitasje på dekkene framme. På bakdekkene er det normal slitasje, altså nesten som ny enda. Slitasjen er jevn over hele dekkene, ingen skarpe kanter, sliter ikke med noe kast i dekkene heller.

Bilen har en liten kollisjonhistorie, der en annen bil svingte bakenden ut på en isete og sporete vei og bulket venstre fremre side av min bil. Dette skjedde i januar men hadde ikke noe ujevn slitasje på mine vinterdekk verken på vinteren eller når det ble litt asfaltkjøring før man fikk skiftet til sommerdekk. Kjørte så på noen gamle sommerdekk som skulle skiftes ut senere som jeg gjorde 22 juni. Merket da at jeg hadde fått mye slitasje på de gamle sommerdekkene på slutten, men tenkte ikke noe mer over det da.

Nå kom jeg til å tenke på at jeg byttet begge fremre bærearmer nylig, ikke gjort noen bytter bake. Var etter pålegg i forbindelse med EU kontroll. Kan dette være med på å skape forhold for en slik type dekkslitasje som jeg nevner ovenfor?

Jeg vet ikke helt og jeg trenger hjelp for å finne ut hva dette skyldes.

Håper noen kan hjelpe meg her. :-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 okt 2010 11:30 
Offline

Registrert: 23 aug 2008 13:40
Innlegg: 519
Mine biler: 11-Outlander 2,3l did
(X)-usaklig mange bmw og mitsubishi...og noen andre.. :D
Sted: Surnadal
Det kan være i sammenheng med at du har skiftet bærearmer, noen av di har noen bittesmå forskjeller, så hvis du ikke har tatt en 4-hjulskontroll etter reparasjonen er det lurt.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 okt 2010 12:03 
Brukeravatar
Styret
Offline

Registrert: 23 sep 2006 01:19
Innlegg: 11138
Mine biler: ----------
03 Galant Sport 2.0 Sedan <3
99 Galant Elegance 2.5 Sedan
01 Galant Elegance 2.5 Stv
00 Galant Avance 2.0 Stv [X]
86 Celica 2.0 GT [X]
Sted: Bergen, Hordaland
Er det jevn slitasje er det spissingen som ikke er 100% korrekt :)

_________________
"That's what makes a car special, that's what makes a car great,
you start thinking of it as a person, you start to love it.
- Jeremy Clarkson"

<3 Mitsubishi Galant EA0 Sport <3


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2014 12:14 
Offline

Registrert: 22 aug 2010 12:51
Innlegg: 38
Må en justere spissingen etter bytte av yttre H styrekule op -04 outlander?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 feb 2014 08:42 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 19 nov 2007 13:52
Innlegg: 5805
Mine biler: ---
√ Galant Avance 2003
√ Galant Avance V6 2002
√ Galant Elegance V6 2002
x Galant GLX 1997
x Toyota Corolla XLi 1988
x Ford Fairmont V6 1985
x Saab 900 Turbo 1981
Man bør alltid få sjekket hjulstilling etter å ha byttet styrekuler/-ledd/-stag. Det er ikke så viktig etter bytte av bærearmer siden de ikke har noen vesentlig vandringsvei, men dersom bilen blir merkbart annerledes å kjøre etter et slikt bytte, bør man uansett få det sjekket.

_________________
Bilde

autowerx.no - detailing - pdr - hid retrofits


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 feb 2014 22:46 
Offline

Registrert: 22 aug 2010 12:51
Innlegg: 38
ok
på eukontrollen var det ikke "mangel" men ble påpekt litt slitt styrekule,
Tror jeg bør bytte denne siden jeg vurderer å sette på nye sommerdekk når den tid kommer.

Og ettersom jeg forstår er det sikkert en god investering i en forstillingskontroll. Ved du hva det ligger på å sjekke dette?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 feb 2014 09:16 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 19 nov 2007 13:52
Innlegg: 5805
Mine biler: ---
√ Galant Avance 2003
√ Galant Avance V6 2002
√ Galant Elegance V6 2002
x Galant GLX 1997
x Toyota Corolla XLi 1988
x Ford Fairmont V6 1985
x Saab 900 Turbo 1981
Jeg tok hjulstillingskontroll på konebilen tidligere denne uken og betalte 1250 inkl mva for den. Prisene jeg har fått varierer fra like under tusenlappen til hysteriske 4500,-, så sjekk priser på flere verksteder og prøv å finne så mange tilbakemeldinger og omtaler om de enkelte verkstedene du kan.

_________________
Bilde

autowerx.no - detailing - pdr - hid retrofits


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 7 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner