Det er nå 24 sep 2018 07:58

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Spider er Alfa Romeo
Legg innLagt inn: 16 jun 2006 08:08 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 11 sep 2005 07:07
Innlegg: 6180
Mine biler: ^^^^^^^^
'03 Space Star Comfort
Sted: Akershus, Langhus
Alfa Spider er en muskuløs og sporty roadster som påkaller minner om Alfa-klassikerene: Giulietta Spider fra 1950-talet via Duetto, Spider Veloce og 1990-tallets Alfa Spider. Den er 1.83 m bred, 4,39 m lang og 1.31 m høy. Designen er Alfa Romeo i et konsentrat. Et langt og slankt panser med klar Alfa Romeo profil, elegant midtparti og en aggressiv bakende med ”aggressive” baklys og fire eksosrør.
Bilde
Modellen lanseres noe forsinket på det italienske markedet i september og vil være på plass i Norge bare få uker etterpå. Alfa Spider vil ha en startpris fra kr. 529.900,-*.


Alfa Spider har allerede rukket å motta utmerkelsen: 'Cabrio of the Year'. Det er 13. gang prisen deles ut og overrekkelsen fant sted under bilutstillingen i Geneve. Juryen bestod av 23 motorjournalister fra 12 ulike land.

Design i typisk Alfa Romeo tradisjon
Alfa Spider er utviklet av Pininfarina i samarbeid med Alfa Romeo style centre og har et design mange vil snu seg etter. Fronten domineres av den våpenskjoldslignende grillen som gir hele bilens form. Det lange panseret understreker kraft og styrke, mens myke og elegante linjer gir et klart kompakt og sporty uttrykk.

Kompakte dimensjoner
Den er 1.83 m bred, 4,39 m lang og 1.31 m høy. På tross av de ytre målene innfrir Alfa Spider allikevel de flestes drømmer om en kompakt kabriolet for to personer, som ikke minst skyldes de unike designelementene både på front og bak parti.

Kraftfulle motorer
Alfa Romeo er kjent over hele verden for sine spennende motorer med høy effekt, og Alfa Spider lever opp til denne tradisjonen. Den vil være tilgjengelig med to bensinmotorer i aluminium, utviklet av Alfa Romeos sine ingeniører, hver med JTS direkte innsprøytning og Twin Phaser teknologi:


3,2 V6 24 V (260 hk) med dreiemoment på 322 Nm ved 4500 omd/min

2,2 JTS (185 hk) med dreiemoment på 230 Nm ved 4500 omd/min

Innovativ teknologi
Nye Alfa Spider viser sin styrke til det fulle når det gjelder veieegenskaper, komfort og førerkontroll.

Hjulopphenget er helt nytt: Foran er det doble, høyt monterte triangellenker og bak er det en multi-link konstruksjon som gir større mulighet til å absorbere ujevnheter i veien, bedre styrestabilitet og styrerespons, et perfekt veigrep koplet med maksimal stabilitet ved høye hastigheter og en smidighet som gir manøvreringsevne som er typisk for en Alfa Romeo på alle typer underlag.


Alfa Spider vil også tilby det videreutviklede permanente firehjuls systemet med tre differensialer (Torson C med selvlåsende senter differensial). Dette systemet er også tilgjengelig for flere Alfa Romeo modeller. Alfa Romeo’s Q4 system fordeler drivkraften konstant og dynamisk mellom alle fire hjul for å oppnå maksimal sportslighet og sikkerhet. Systemet fordeler kraften med cirka 57% til bakhjulene og 43% til forhjulene. Systemet garanterer optimalt grep på alle underlag.

I tillegg til dette har Alfa Spider alle de moderne elektroniske systemer som finnes for å oppnå maksimal kjørekontroll. Først og fremst VDC (Vehicle Dynamic Control) som er et stabilitetssystem. For at dette skal passe til Alfa Romeo’s krav til sportslighet er det kalibrert for å ikke koble inn automatisk, men la føreren beholde kontrollen over bilen så langt som mulig uten å utfordre sikkerheten. Skulle føreren gire ned litt for raskt på glatt underlag griper MSR systemet(Motor Schleppmoment Regelung) inn og minsker motorens moment tilstrekkelig, så ikke drivhjulene låser seg. De andre hjelpe-systemene er antispinn funksjonen ASR (Anti Slip Regulation),HBA (Hydraulic Brake Assistance) som settes i funksjon og hjelper til ved nødbremsing , ABS låsningsfrie bremser med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og Hill Holder som hjelper føreren ved bakkestart. Til de aktive sikkerhetssystemene kan vi også nevne mulighet for bi-xenon frontlys.

Kompromissløs kvalitet
Nye Alfa Spider er designet for å levere kompromissløs kvalitet. Dette var et mål helt fra starten på utviklingen, gjennom mange tester og til produksjonsprosessen. Kvaliteten på Alfa Spider kommer også til uttrykk i valg av myke materialer brukt i interiøret, presise overganger på skjøter, ekstra lag med klarlakk for bedre beskyttelse over tid, og finjusteringen av motorene for å oppnå utmerkete ytelser og komfort.

I en Alfa Romeo betyr ”kvalitet” også dynamisk kvalitet i toppklassen gjennom sofistikert hjuloppheng og vridningssterkt karosseri. Til slutt: Kvalitet for Alfa Romeo betyr også utmerket service til våre kunder.

Velutstyrt og sofistikert
Innvendig byr Alfa Spider på et funksjonelt og sporty førermiljø, hvor anvendelse av sofistikerte materialer setter følelsen av velvære i høysetet.

Tilgjengelig utstyr er blant annet Bose® Hi-FI lydsystem, CD/MP3-spiller, dekktrykksensorer, parkeringssensorer foran og bak, kartnavigasjonssystem med 6.5“ fargeskjerm og talekommando, handsfreesystem med Bluetooth (Blue&Me™), elektriske seter med minne – og en rekke andre innretninger som gjør livet i bilen behagelig.

Konkurransedyktige priser
Prisen starter fra kr. 529.900,-* for 2.2 JTS Progression og den velutstyrte 2.2 JTS Distinctive versjonen koster fra kr. 559.900,-*. Den har blant annet skinnseter, cruise control, to-sone klima-anlegg, radio/CD styring på rattet, aluminiumsfelger (17 eller 18 tommer), CD radio med MP3, Bi-Xenon hovedlys og Bose HI-Fi system.

Toppmodellen 3.2 JTS Q4 Progression koster fra kr. 789.900,-* og 3.2 JTS Q4 i Distinctive version koster fra kr. 819.900,-* (samme standardutstyr som 2.2 JTS Distinctive).

Salget starter nå
Nye Alfa Spider er på plass i Norge medio oktober og vil være tilgjengelig bare på spesialbestilling og skreddersys etter kundens eget ønske. Forhåndssalget starter nå.

Kilde: http://presse.alfaromeo.no/default.asp?id=1027


Toppen
   
 Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 16 jun 2006 16:55 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 28 sep 2005 13:12
Innlegg: 4396
Mine biler: 2005 Grandis Intense 2.4
Sted: Ottestad
Den der var ikke noe fin :shock: (Banne i kirka til Tommy Erwin) hahha :lol:

_________________
X1978 Galant 2000GL X1979 Lancer 1400 X1986 BMW 325i X1991 Galant ZR4 X1993 Lancer 1.6 GLXi X1998 Carisma 1.6GL X1998 Lancer 1.6 GLXi stv. X2000 Space Star R.I.P 2009 Colt X2011 Lancer 1.8DI-D


Toppen
   
 Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 16 jun 2006 18:13 
Offline

Registrert: 23 apr 2006 23:08
Innlegg: 1165
Sted: Lierbyen, Lier (Utenfor Drammen)
Jeg synes den så litt tøff ut jeg da :roll:

_________________
Mitsubishi Galant 1.8GLSi 96mod
BildeBildeBildeBildeBildeBilde


Toppen
   
 Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 17 jun 2006 14:32 
Brukeravatar
Offline

Registrert: 12 sep 2005 16:21
Innlegg: 1757
Sted: Oslo
Christian Ness Olsen skrev:
Den der var ikke noe fin :shock: (Banne i kirka til Tommy Erwin) hahha :lol:


Her må jeg dra frem fanatikeren i meg. Den bilen er selvfølgelig helt nydelig utseendemessig. Alfa Romeo lager pene biler, og har alltid gjort det. En av mine neste biler kommer med 100 % sikkerhet til å være fra dette merket.

Men for å komme med kritikk av nye Spider. Vekten, den er feit som en avlspurke med en egenvekt på 1530 kilo i minste versjon. Det er like mye som en Mercedes E-klasse. Det er rett og slett helt utrolig at noe som historisk sett har vært en liten og nett italiensk cabriolet har utviklet seg til å bli et tungt dråg som det her. Spesielt her i Norge er det jo trist at bilen må være så tung, og som en konsekvens av dette må ha en stor motor for å drasse rundt på alt flesket sitt. Ikke rart reg. avgiften utgjør 403 000 av de 819 000,- som toppmodellen av Spider med en vekt på over 1,6 tonn koster. Og da får man en bil som bruker 7 sekunder fra null til hundre. Det er jo en liten evighet når vi snakker om "sportsbiler" i den prisklassen.

Alfa Romeo kommer til å bli en av mine neste biler, men tviler på at det blir noen Spider. Man kan få brukte Porscher, Ferrarier og Maseratier som ville kjørt i ring rundt toppmodellen av Spider til langt lavere pris.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner