Det er nå 20 jul 2018 04:48

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 16 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Ny mht polering
Legg innLagt inn: 03 feb 2007 02:33 
Brukeravatar

Sted: Ø.Eiker
Har bare lyst til å nevne noen nybegynner "feil" som kan gjøre lysten eller resultatet med lakkrens, polering eller voksing av bilen til en kjedelig jobb eller kjedelig resultat.

1. Bilen MÅ være HELT ren før du begynner å gni noe som helst på bilen
Maskinvask holder IKKE. Å dra med seg sand i polerings putene sier seg selv at ikke er bra. Bytt ut polerings puta om den blir møkkete, eller skyll den i vann og zalo (skyll godt i rent vann) for å fjerne gammel polish. Klem vannet godt ut etterpå.

2. Hånd påføring blir ALDRI like bra som med maskin, så kjøp produkter som er ment til å legge på for hånd om du skal legge på for hånd. Alle produkter som kan legges på for hånd kan også legges på med osilerende polerings maskin, roterende skal ofte ha andre produkter og er mer "vrien" å bruke for den novise. Topp lage (sealer/voks) er ofte letter å legge på for hånd en maskin (letter å komme til, samt brukes mindre produkt)

3. Uansett hva du skal legge på bilen av rens, polis el voks skal det legges på TYNT. mye polish/voks gir IKKE blankere bil. Fjerne Rens/polish/voks for hånd er ofte lettest, er det vanskelig å fjerne har du sikkert lagt på for mye, produktet ikke tørket nok eller tørket for mye;)

4. Forskjellige produkter krever forskjellige polerings puter, ikke bruk samme polerings pute først til rens og så til polis/voks etterpå. Du trenger ikke vaske putene mellom hver gang du bruker de, men bruk de samme produktene som du brukte sist på polerings puten. Dette gjelder både for hånd og maskin polering.

5. INGENTING skal i bakken. Hverken polerings puter eller MF kluter/polerings garn etc. Da må det vaskes eller kastes, så det lønner seg ofte å ha 2 el 3 polerings puter liggende klare. 1 lite sandkorn er nok til å ripe mere en du tror.

6. Ikke stå i sola å poler hvis ikke det er produkter som er ment til det.

7. Lakkrens skal jobbes inn i lakken, du kan men MÅ IKKE legge på i sirkler, fler og fler anbefaler frem og tilbake både mht vask OG polering

8. Voks/sealer skal bare legges lett på, ikke noe poeng å rubbe det inn.

9. Poler rundt tanklokk, innside dører/panser/bakluke, generelt steder der vannet renner ut, er utsatte steder for rust ol. det er der vannet enten ligger eller det har lett for å samle seg støv/salt osv

10. Start med det minst aggresive produktet, ikke noe poeng å dra i gang en 3 dagers jobb, når det holder med en dag. Sjekk først produktet på bakluke feks og se om det hjelper med det mildeste du har.

11. Bruk bra produkter, hvorfor gidde å male huset om malinga renner av ved første nedbørs dag. Hvis du kunne velge mellom maling til 100 kr literen som holder i 5 eller maling til 200 kr literen som holder i 10 år, hvilken villle du valgt?.......Akkurat........

12. Ikke gjør som Ola Nordmann generelt. LES på flaska FØR du starter IKKE etter.

13. Polerings middler generelt (aka Bilpleie produkter) liker ikke å lagres hverken i sola eller i frysern. ta det med deg inn om vinteren. fryser det kan det som oftes bare kastes. Den "antikke" polishen fatter har funker ikke etter 15 år (normalt 5 års holdbarhet på polish)

14. Topp lag (sealer/voks) liker å herde. Å legge på 2 lag rett etter hverandre er ikke noe poeng (annet en å dekke steder du glemte) neste "strøk" etter 12 timer er ofte greit, dette gjelder vask også. IKKE vask bilen etter du har polert pga polerings støvet, lid deg gjennom dagen og spyl bilen dagen etter.

15. Noe polish inneholder også rens, så å legge disse oppå hverandre er ikke noe ide, du fjerner bare den polishen du la på for 12 timer siden med et ferskere lag.

16. Rens=rens, Polish=glans/beskyttelse, Sealer=beskyttelse/glans. voks=glans/beskyttelse. Noe rens/polish har rens + polish i seg (cleaner wax, NXT wax etc) så her renser det lakken mens det polerer samtidig, dette er greie produkter hvis du egentlig ikke "gidder" å polere

17. Vit hva du skal legge på bilen. ikke rens lakken om du ikke skal ha noe over. Da er lakken din ubeskyttet. Rens SKAL etterfølges av enten polish, sealer eller voks (eller alle 3 om du vil) sealer eller voks kan du legge på som du vil, men ikke ta sealer over voksen. Voks er et topplag på bilen, og det holder ofte ikke mere en 1 til 2 månder. Bra sealere holder fra 4 til 6 månder

18. Sier ikke mere en MICROFIBER KLUTER til å ta av polishen. Dere kommer til å TAKKE meg etterpå........Microfiber TIL bil......

19. Ser/hører du at produkter lager riper eller swirls, slutt å bruk det tvert. (esBond)

20. Før du vokser bilen, tørk godt inni hengsler, dører, bagasjelokk og alle plass vann samler seg. FÅR du vann i voksen, får du ett skikkelig gris med å få det av. Bilen kan også blåses tørr med løvblåser, bare ikke blås sand og støv på bilen. (esBond, red)

21. Mikrofiberkluter skal også vaskes, da de som regel trekker til seg mye skit mens du driver på. Vaskes på 40 grader finvask m/Milo UTEN skyllemiddel (esBond, red)

22. Unngå å vokse/polere bil når det er mye støv i nærheten. Om naboen pusser trappa med slipemaskin eller noe lignende, vent til neste dag. Du vil ikke ha masse dritt på lakken som du gnir utover (esBond)

23. Masker eventuelt plastik lister ol, da polish sitter godt der det ikke skal sitte.

Kommer jeg på noe mer etterhvert legger jeg det inn, har jeg skrevet noe feil fjerner jeg beviset. Og jeg RAPPER som fy lenger nedover også....

Send meg gjerne tips om utvidelse av lista på PM, så slipper det å ligge tips/ideer over flere sider, legger ved navn på "tipser" :D

Sist redigert av Truls den 06 feb 2007 19:16, redigert 4 ganger totalt.

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 03 feb 2007 09:00 
Brukeravatar

Mine biler: ^^^^^^^^
'03 Space Star Comfort
Sted: Akershus, Langhus
En MEGET bra oppsummering det der, Truls..

Satte den opp som sticky :-)

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 03 feb 2007 12:47 
Brukeravatar

Sted: Midt i norge
da har truls fått med seg mine, og da kan denne posten slettes..

Navnet er Bond, esBOND

Lancer 1.6GLXi

Sist redigert av esBond den 06 feb 2007 20:26, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 04 feb 2007 19:12 
Brukeravatar

Sted: Larvik, Vestfold
esBond skrev:

22. Unngå å vokse/polere bil når det er mye støv i nærheten. Om naboen pusser trappa med slipemaskin eller noe lignende, vent til neste dag. Du vil ikke ha masse dritt på lakken som du gnir utover

Utrolig bra eksempel EsBond :roll:

三菱自動車工業

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 04 feb 2007 22:13 
Brukeravatar

Ida Thorsen skrev:
esBond skrev:

22. Unngå å vokse/polere bil når det er mye støv i nærheten. Om naboen pusser trappa med slipemaskin eller noe lignende, vent til neste dag. Du vil ikke ha masse dritt på lakken som du gnir utover

Utrolig bra eksempel EsBond :roll:

Desverre er det alt for få som tar hensyn til situasjoner som kan oppstå i mellomtiden. Blåser det og er det tørt, vil støvet feste seg til vokset, man kan jo tenke seg til resultatet selv. Å få av voksen uten å gni den av, er ett kunststykke.

Akkurat denne situasjonen skjedde hos meg, og den var alt annet enn lett å få av. Vann + voks = tull

Enden på visa ble at naboen pent måtte vente med å slipe trappa til neste dag.. 8)

Espen

Navnet er Bond, esBOND

Lancer 1.6GLXi

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 05 feb 2007 06:31 
Brukeravatar

'03 Space Star Comfort
Er så glad for at jeg har svidd av 1/4 Evo på Garasje 8) :-)

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 05 feb 2007 08:20 
Brukeravatar

Sted: Hemne/Trondheim
Jan Erik Foslund skrev:
Er så glad for at jeg har svidd av 1/4 Evo på Garasje 8) :-)

Hihi, er det den nye pengeenheten? "Jeg betalte jo bare 1/3 Evo for den!"... :D

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 05 feb 2007 23:28 
Brukeravatar
Styret

Mine biler: ---
[v]09 Colt Z30
[v]07 Lancer CS3W
[x]06 Lancer CS3W
[x]99 Galant EA0W
[x]96 Lancer CC
[x]93 Lancer CC
Sted: Bergen, Hordaland
:lol: :lol: :lol: da kostet såfall 8G'en min 1/6 Evo san ca ;) :P

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 06 feb 2007 09:13 
Brukeravatar

Mine biler: Colt 1996 CJ 1.3
Sted: BI, Nydalen
evt 23. Påfør "Black Fender polish" på plastik og gummi lister for å unngå hvite flekker på det.
Det er lettere å fjerne dersom du skulle få litt polish på dør håndtaket osv. også ser det mye bedre ut :)

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 06 feb 2007 16:08 
Brukeravatar

Sted: Tønsberg
Sist jeg var med på å polere, polerte vi lakken AV på dørlistene. Ikke meningen å polere her, eller var polishen altfor sinna?

X 86 Nissan Bluebird Turbo SGX
X 98 Mitsubishi Carisma GDI LS (familiebil)

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 06 feb 2007 16:55 
Brukeravatar

AXU skrev:
Sist jeg var med på å polere, polerte vi lakken AV på dørlistene. Ikke meningen å polere her, eller var polishen altfor sinna?

Hva brukte du? Har listene vært opplakkert? Hvilken fremgangsmåte brukte du?

Lakkerte plastdetaljer er som regel litt sartere enn lakkert metall, men jeg har aldri opplevd å polere av lakken.. da sitter den dårlig

Espen

Navnet er Bond, esBOND

Lancer 1.6GLXi

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 06 feb 2007 17:14 
Brukeravatar

Sted: Tønsberg
Vet ikke hva slags polish det var. Og vet ikke om de er omlakkert. Men det var iallefall blankt under. ikke plast.

>88 Mitsubishi Colt 1.5 GLX

>97 Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR

X 86 Nissan Bluebird Turbo SGX

X 98 Mitsubishi Carisma GDI LS (familiebil)

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 06 feb 2007 18:40 
Brukeravatar

'03 Space Star Comfort
Høres ut som "hjemmelakkerte" chrome-lister, spør du meg

Toppen

Innleggsemne:
Legg innLagt inn: 06 feb 2007 19:12 
Brukeravatar

Sted: Ø.Eiker
Send meg gjerne tips på pm, så føyer jeg det inn i posten, slik at det ikke blir spredd over flere sider.

Toppen

Innleggsemne: Re: Ny mht polering
Legg innLagt inn: 01 aug 2009 16:46 
Brukeravatar

Mine biler: Mitsubishi Lancer GLXi
VW Corrado G60
Sted: Maura
Gammel tråd dette.
Jeg har noen spørsmål;
HVEM produkter er GODE ?
Og ca hva ligger de på i pris ?
Hvor lenge må jeg vente mellom de forsjellige lagene/produktene ?

Toppen

Innleggsemne: Re: Ny mht polering
Legg innLagt inn: 01 aug 2009 19:54 
Brukeravatar

Mine biler: Colt 1996 CJ 1.3
Sted: BI, Nydalen
meguiar's er vel det beste som er lettest å få tak i .
men scandicshine.no har mye bra...

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 16 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00